Amit mélyen meg kell érteni: minden mindennel összefügg. A rész nem versenyezhet az egésszel anélkül, hogy ez az egész rovására ne menne. Ez alól SEMMI és SENKI, Te sem és a vállalkozásod sem kivétel…
Mire alapozom azt a kijelentést, hogy nincs szükség marketingre? Nos ehhez meg kell vizsgálni magának a marketingnek nevezett tevékenységnek a mechanizmusát közelebbről. Ezt volt szerencsém megismerni, hisz magam is ezt tanultam egyetemi éveim alatt, valamint közelebbről tanulmányoztam az ott nem tanított amerikai típusú kisvállalati marketinget, ami egyre nagyobb teret nyer Magyarországon is. Amire rádöbbentem a tapasztalataim során, az az, hogy a marketing minden formája egyetlen alapvető dologra vezethető vissza.
A marketing alapköve a hiány gondolata/érzete, és az ebből fakadó versengés. Azért marketingezem, mert nincs valamim, és ezt a valamit nagyon-nagyon meg szeretném kapni. Ez az üzemanyaga a világgazdaság jelenleg ismert formájának, az emberiség jelenlegi háborúkkal, válságokkal, járványokkal és betegségekkel tarkított diszharmonikus helyzetének, amit mi életnek nevezünk. Látjuk az eredményt egyéni-, társadalmi-, és bolygószinten egyaránt.
De mégis mi is a marketing, és miért műveljük ilyen intenzíven?
Nos, rengeteg definíciót találhatunk rá, sokféleképpen magyarázzák. Én leginkább így fogalmaznám meg a marketing szó mögötti tartalmat: a képmutatás és az érzelmi és mentális manipuláció tudománya. Egy olyan tevékenység (nevezhetjük mentális programozásnak), amely során arra törekszünk, hogy egy számunkra kedves képet ültessünk magunkról a mások fejébe, mindezt azért, hogy a másik lehetőleg a mi érdekünkben cselekedjen.
Félreértés ne essék, a marketing nem csak a cégek sajátja. Ott csak azért lehet jelen, mert egyéni szinten is műveljük. Szinte minden egyes egyén ezt műveli, talán a legkisebb gyerekeket kivéve. Ezért nem is fogom ezt szétválasztani, az egészet egységében kell megérteni.
A céges marketing mindössze annyiban különbözik, hogy ott egyéni érdekeink el vannak rejtve az ún. céges érdekek, célok mögé. De végső soron a cég marketing tevékenysége a mi saját marketing tevékenységünkből bontakozik ki, hisz ezáltal reméljük megvalósítani egyéni érdekeinket (nagyobb ház, több pénz, stb.). Arra a kérdésre, hogy ezek-e valódi érdekeink, most itt nem térek ki, figyelmünket irányítsuk magára a marketingre.
De miből is fakad a marketing? Mégis miért törekszünk erre?
Az alapvető ok mentális kondicionáltságunkban (feltételekhez való kötődésünkben) keresendő. Gyerekkorunk óta arra neveltek (programoztak) minket, hogy állandóan összehasonlítgassunk. (Ezt vagy azt ne tedd, mert az nem jó. Így csináld. Ha nem így csinálod, kikapsz… Rossz gyerek, jó gyerek. stb. ) Ez azt eredményezte, hogy csak akkor tudunk értékelni valamit, és ezzel magunkat is, ha van viszonyítási alapunk. És ha van viszonyítási alap, akkor megjelenik a jó és a rossz fogalma, azaz a szeretem-nemszeretem állapota. Ez a fajta személet egy állandó hiányérzetet kelt bennünk, ami folyamatosan hevíti a elfogadás és a szeretet utáni vágyat. Kondicionáltságunk miatt nem kapjuk meg ezt sem önmagunktól, sem másoktól. Erre vágyunk, s ezért indul el a versengés… Azt hisszük a győztes szeretetre méltóbb. Ezért bármit hajlandóak vagyunk megtenni a győzelemért!!! A vicces az egészben, hogy szép lassan szem elől tévesztettük ezt az eredendő célt, és minden más után kezdtünk el rohangálni. A marketing ennek az egyik aspektusa. A szeretetéhség miatt csináljuk, és pontosan ezt a szeretetéhséget szeretetéhséget használja ki.
Ebből látható, hogy egy mély belső éhségből, egy alapvetően egyensúlytalan helyzetből születik meg a marketing-tevékenység. S ebből fakad, hogy művelésével csak további egyensúlytalanságot teremhetünk. Lehet, hogy látszólag sikeresek leszünk (sok pénz, nagy lakás, szupi kocsi, stb.), de mivel továbbra sem hagyjuk abba, szűkebb vagy tágabb környezetünkben meg fog jelenni belső egyensúlytalanságunk kivetülése. Például betegségek, mások szegénysége, a környezetszennyezés stb. formájában. Nézzünk csak körül! Ugye észrevesszük ezeket?
Mit lehet tenni?
Úgy gondolom, hogy a marketing áttranszformálható Önkifejezéssé.
Azért mondom, hogy áttranszformálható, mert legtöbbünk számára nehéz csak úgy eldobni azt, ami már lényünk részévé vált; az összehasonlítgatást, a versenyszellemet. Maga a transzformáció egy folyamat. De ez a folyamat a megértés szándékából fakad. Amikor eldöntöd, hogy meg akarsz érteni valamit, akkor egy teljesen más minőségű figyelem állapotába kerülsz, mint amihez hozzászoktunk. Ilyenkor szinte egész lényeddel figyelsz. S minél jobban figyelsz valamit, annál inkább megérted, és az a megértés hatására átalakul.
Ez a marketingre is igaz. Figyeld meg azt, amit csinálsz és hogy miért is csinálod. Mindennek milyen eredménye van? Én itt az eredményen nem csak az anyagi vonatkozást értem. Próbáld az egész folyamatot, és annak életedre kifejtett hatásait megvizsgálni. Jól esik azt csinálni? Mit vált ki a másikból, amit teszel és ahogyan teszed?. Milyen hatása van ennek környezetemre, embertársaimra?
Igazából a lényeg ez. Megéled azt, amit csinálsz minden ízében, s ezáltal megérted. A megértés változást fog benned indukálni… A marketing így szépen, zökkenőmenetesen átalakulhat önkifejezéssé.
De mi is az önkifejezés?
Röviden ez annyit jelent, hogy azt mutatod meg magadból félelem nélkül, amit nyújtani tudsz a jelen pillanatban. És ha késztetést érzel rá, hogy megoszd ezt a többiekkel, anélkül kommunikálod, hogy viszonyítási alapot keresnél hozzá! Azaz nem akarsz jobbnak mutatkozni senki másnál. S mindezt önfeledt lelkesedéssel teszed, örömmel, és nem félelemből. S hidd el, lesz, aki kíváncsi lesz rád, nincs szükség erőlködésre. Hisz EGYEDI vagy, ez a TE valódi értéked! Mindenki másként látja a világot, s ez más-más tapasztalatokat, megközelítéseket szül. Ez a TE egyediséged! Ezt nem veheti el tőled senki! S ezt bármikor meg tudod osztani másokkal…
Az önkifejezés egy dinamikus kép. Engedd ezt a képet lüktetni, veled együtt változni. A lényeg, hogy belül fogadd el önmagad olyannak, amit az adott pillanatban nyújtani tudsz, s hagyd, hogy ebből fakadjon a kommunikációd! Így mindig egy állandó elfogadásban leszel: Önelfogadásban.
Minden az önmagunk iránti szeretet kereséséről szól…
Végső soron minden jelenlegi tettünk az önelfogadásról, az önmagunk iránti szeretet kereséséről szól! Még ha mások szeretetét is szeretnénk elnyerni, a mélyben akkor is csak az önelfogadás motivál. Hisz ebben az esetben az az alaphitem, hogy ahhoz, hogy magamat szeretni tudjam, szükségem van mások szeretetére. Csakhogy ezt nem vesszük észre, és így egyre inkább belebonyolódunk az életbe. Ezt a képet még tovább bonyolíthatja, ha a szeretet formáit definiáljuk, és csak bizonyos megnyilvánulási formákat kötünk hozzá. Ezzel lekorlátozzuk a jelentését, végső soron befogadását.
Mindezek megértése szerintem kulcsfontosságú. Ha ezt az alapigazságot figyelmen kívül hagyjuk, nem kerülhetünk egyensúlyba, ezért életünk valamely területe mindig félresiklik, legyen ez az üzletünk, egészségünk, emberi kapcsolataink, a társadalommal való viszonyunk stb. Ha életed valamely területén diszharmóniát észlelsz, akkor biztos, hogy nem látod át az összefüggések hálóját. Ez az egyensúlyvesztés pedig garantáltan visszahat életünk minden területére, amely így egy folytonos egyensúlytalansági állapotban lüktet tovább, ezzel egyfajta ördögi körként újra és újra egy túlfeszített, nyugtalan életmódba taszítva minket.
A mókuskerékből való kilépésnek az a módja, ha megértjük a bennünk zajló folyamatokat, s azt, hogy végső soron minden belőlünk indul ki. Ehhez viszont elkerülhetetlen, hogy minél nagyobb perspektívából próbáljunk rátekinteni életünk egymásba fonódó eseményeire, folyamataira. Ehhez egy gyökeres szemléletmódváltásra van szükség: ebben segíthet a holisztikus szemlélet.
Ahogy ezt a szemléletmódot egyre inkább megértjük, egyre inkább megnyilvánul az Önmagunk és mások iránti szeretet és tisztelet, s életünk minden területén egyensúlyba kerülünk. Más szóval ráléphetünk életünk harmóniavonalára, s olyanná alakíthatjuk, amilyenné szeretnénk. Ez annyit jelent, hogy kilépünk áldozatidentitásunkból, s egy békés, szeretetteli világ teremőivé válunk.
Többek között ennek az üzenetnek az átadását tűztem ki célul ezzel a honlappal, és szolgáltatásaimmal….
De mi is a holisztikus szemlélet?
Ezt könnyen érthetően és átláthatóan foglalata össze Szabó György parapszichológus barátom, akinek a szavait változtatás nélkül adom közre. Ide kattintva elolvashatod.
0 hozzászólás